Like Facebook Tudung Latest Edition

Like Facebook Tudung Latest Edition

Like Facebook Tudung Latest Edition

Like Facebook Tudung Latest Edition

cuci hati

Loading...

Thursday, May 3, 2012

Cara atasi problem susah tidur @ Insomnia



Kosongkan fikiran dan jangan berkhayal macam2 mende

Don't think too much and dreaming too many things when you lay down on da bed! Siang ke malam ke, elakkan dari berfikir ketika baring.coz it can become a habit pada diri kita dan akan dibawa ke bilik tidur. Salah satu punca susah tidur ialah otak kita terus menerus berfikir tanpa henti ketika baring di atas katil. Oleh itu anda perlu didik diri anda untuk tidak lagi suka berfikir atau berkhayal ketika baring.

Mase baring, its da tyme to rest,bukannya berfikir.Forget all the problem u had, jangan fikirkan perkara negatif dan berfikirlah dengan tenang.When ur mind r resting, u can sleep well.

Make a rest at night!
Jadikan malam kamu, masa rehat. Jangan buat kerja pejabat waktu malam. Jangan terlalu memikirkan masalah kerja pada waktu malam.Decrease ur level of thinking pada waktu malam. Do some aktiviti santai bersama keluarga pada waktu malam

Avoid Cafein drink!

Minuman berkafein akan stimulate/merangsangkan otak dan sistem saraf kamu. Susah tidur waktu malam. avoid eating large meals, 1-2 jam sebelum tidur

Elakkan Dari Bunyi Bising

Kalau boleh tutup terus sumber bunyi-bunyi yang bising seperti lagu-lagu yang anda pasang di radio, handphone dan laptop kamu.Moreover,in Islamic way,xbaik dengar lagu masa tidor..Kalau mati dalam tdo cane??So,be prepared. Listen to zikir or bacaan Quran is better..

Riadah waktu petang

Activate & charge  yourself pada waktu petang. Like joging. Keletihan pada waktu petang can help u sleep   dengan nyenyak pada waktu malam.

Turn off all da light source!
Tutup semua lampu dalam bilik anda kalau boleh. Tidur dalam keadaan gelap akan lebih cepat untuk anda melelapkan mata.

Mandi supaya badan segar
 Mandi sepuas-puasnya sebelum maghrib. Kesegaran tubuh badan amat membantu kamu tidur nyenyak pada waktu malam.

Make sure Tempat Tidur Nyaman dan Selesa!

How come u can sleep in  kotor, berbau, basah place??? So,tidy up ypur bed. 

Make a pray/Baca Doa Sebelum Tidur

Sleep tight dan mendapat keberkatan dari Allah. Banyakkan berzikir dan berdoa to avoid dari terus berfikir x berhenti2.Forget all your prob n think of  Allah a lot.

Sesungguhnya dalam mengingati Allah jiwa kita akan menjadi tenang. Selain berzikir, u can read ayat Al-Quran sebelum tidur, 4 Qul dan ayat kursi. InsyaAllah,it help u a lot.
You need a good sleep. Hope dis is good tips 4 u..InsyaAllah..
Warning!Don't ever day to take pill to gain a sleep!! it'll giv negative feedback soon!



0 comments:

Post a Comment

insan membaca..

Loading...

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More